Hoppa till huvudinnehållet

Ny logotyp till Kåbe-Mattan

En logotyp ska symbolisera ett företags visuella identitet och bära på varumärkets personlighet, värderingar, ton och över tid skapa igenkänning. Därför är det viktigt att den både känns relevant och fungerar i alla sammanhang där varumärket möter sin publik.

Ibland hinner ett företag utvecklas snabbare än sin logotyp. Det som en gång kändes rätt kan med tiden börja skava, eller helt enkelt sluta spegla vilka man är idag. Att uppdatera eller byta ut den är ett sätt att hålla varumärket levande, relevant och i takt med sin omvärld.

Sedan 1944 har Kåbe-Mattan genom funktion, design och kvalitet gjort sig marknadsledande i Sverige. De vänder sig till byggare och arkitekter och vi är övertygade om att du har gått på deras trestegsystem antingen vid köpcentret, gymmet, storköpet eller annan stor entré.

”När vi fick förtroendet att ta fram en ny logotyp för Kåbe-Mattan utgick vårt kreativa arbete från deras ursprung. Företaget grundades 1944, och med det som utgångspunkt valde vi typsnitt och stil,” säger art director Marie Svensson. Marie fortsätter: ”En viktig aspekt var att göra läsbarheten bättre då den gamla var väldigt svår att tyda. I stället för illustrationen av en vågformad originalmatta hämtade vi inspiration från 40 talets emaljskyltar och små präglade maskinskyltar. Dess form och runda hörn känns däremot igen och den funkar bra som märkning och kvalitetsstämpel på produkten.”

”Logotypbytet var ett av flera steg vi tagit för att uppdatera Kåbe-Mattans grafiska profil. Vi också flyttat deras hemsida till ny plattform och tagit fram ett nytt annonskoncept som bygger på hantverkstradition, kvalitet och välkomnande. Över tid kommer vi också att uppdatera övrigt kommunikationsmaterial,” säger Industrireklams projektledare Annika Tellram.

Kåbe-Mattans platschef, Rickard Larsson säger: ”Att byta logga är en stor sak, dels för att det inte görs ofta och dels då det är något som både vi själva, och våra kunder, identifierar oss med. Även om vi alla visste att vår gamla hade överlevt sig själv, så var processen mer vemodig än vad vi först trodde. Men med resultatet i hamn så är vi supernöjda. Industrireklam skapade en ny logga som symboliserar det företag vi är idag och hjälpte oss med varsam hand genom hela processen.”

KBM Workshop (2)
KBM Annonsmockup 0T8A7994
KBM Moodboard Aw00015235